تعريف برند از زبان هاي مختلف :

واژه برند در زبان نروژ از كلمه برندر گرفته شده است به معناي سوزاندن و داغ كردن كه امروزه وارد زبان انگليسي شده است. برند از زمان خيلي قديم رواج داشت و كاربرد آن با معنايش رابطه كاملا مستقيمي داشت به اين صورت كه در زمان قديم روي بدن گوسفندان گله را داغ ميگذاشتند براي شناسايي گله و يا روي كشتي و وسايل خود براي شناسايي اموال نشانه مي گذاشتند.
از زمان قديم تا به امروز برند به عنوان سمبلي به كار گرفته شده است كه كالا و خدمات افراد را از هم متمايز مي كند و اين گونه بين افراد ايجاد رقابت مي كند..يك برند زماني به قدرت مي رسد و در ذهن افراد كامل جا مي افتد كه با شناساندن محصول و ايجاد تمايز در ذهن ها ايجاد تعهد كند تا هميشه در خاطر مشتريان بماند.يك برند چگونه مي تواند ايجاد تعهد كند؟ يك برند با عمل كردن به تمامي تعهدات خود و حفظ كيفيت و قدرت خود در طول زمان و همچنين حفظ جايگاه خود در ذهن مشتريان در هر بعد مكاني و زماني مي تواند از سمت مشتريان خود ايجاد تعهد كند.

علامت تجاري،نام تجاري،برند و لوگو چيست؟

نام تجاري به اسمي كه براي برند خود انتخاب كرديم و برند با آن شناخته مي شود گفته مي شود.
لوگو شكلي است كه براي محصول خود انتخاب كرده ايم و محصول را با آن ارائه مي دهيم.
علامت تجاري هم معادل فارسي برند است كه دو مورد بالا را در بر مي گيرد كه به صورت شكل،عدد،حروف و ...به معرفي محصول مي پردازد

فوايد ثبت برند:

-مشتريان محصولات را از هم تشخيص مي دهند.
-محصولات و خدمات شركت ها از هم متمايز مي شود.
-يكي از ابزارهاي مهم در بازاريابي براي ايجاد شهرت است.
-از برند مطرح شده حمايت قانوني مي كند و سو استفاده از آن براي اشخاص ثالث پيگرد قانوني دارد.
-با طي كردن مراحل قانوني اجازه استفاده از برند را مي توان به اشخاص ثالث داد و از اين طريق كسب درآمد كرد.
-براي اعطاي نمايندگي جزء ضروري مي باشد.

برند ثبت شده چگونه حمايت مي شود و چه حقوقي شامل آن مي شود؟

مي توان گفت تقريبا اكثر افرادي كه مشغول به توليد كالا و ارائه خدمات هستند داراي برند مي باشند اما به ثبت آن نپرداختند به اين دليل كه فوائد آن را نمي دانند.
با ثبت برند اشخاص نسبت به آن حق انحصاري پيدا مي كنند و مي توانند از سوء استفاده از آن و يا برندهايي كه با ايجاد وجه تشابه قصد سوء استفاده را دارند از طريق قانوني جلوگيري كنند.
يك برند براي موفقيت خود در بازار بايد حتما به ثبت برسد و اين امر در بازار رقابت بسيار ضروري مي باشد.همچنين گاهي يك برند در بين افراد از شهرت زيادي برخوردار مي شود به همين دليل مي تواند به راحتي از وام تسهيلات ويژه اي برخوردار شود.
در بازار رقيبان ممكن است با استفاده از وجه تشابه باعث گمراهي مشتريان يك كالا و يا خدمات ارائه شده شوند و از اين طريق با ارائه محصولات با كيفيت پايين هم از اعتبار برند اصلي كم كنند و به برند آسيب برسانند وهم باعث ضرر مالي مي شود.
مدت اعتبار يك برند ده سال مي باشد كه طبق انتخاب متقاضي اعتبار آن مشخص مي شود و اشخاص بايد تا 6ماه قبل از پايان اعتبار برند براي تمديد آن اقدام كند در غير اين صورت هيچ گونه حق مالكيتي نسبت به برند نمي تواند داشته باشد.

آيا مي توان هر برندي را به ثبت رساند ؟

برند ها به دو دسته برند هاي قابل ثبت و برند هاي غير قابل ثبت تقسيم مي شوند.
برند هاي قابل ثبت :
برند شامل كلمه، حرف يا حروف، عدد، ترسيمات، عكس، شكل، رنگ، تصوير، برچسب يا تركيب آنها مي باشد و در بعضي از كشور ها از شعارهاي تبليغاتي،رنگ ها،علائم سه بعدي و يا حتي عطرهاي قابل استشمام استفاده مي كنند.كه با توجه به قوانين و فرهنگ كشورها به ثبت مي رسند.

برندهاي غيرقابل ثبت :

1-ثبت برند با واژه‌هاي عام

واژه هاي عام امكان ثبت شدن براي برند را ندارند به اين دليل كه با ثبت برند واژه ها شخصي سازي مي شوند به همين دليل واژه هاي عام امكان شخصي سازي ندارند.براي مثال ميز يك واژه عام است.

2- ثبت برند با علائم گمراه كننده

برندي كه مصرف كننده را نسبت به ماهيت، كيفيت يا مبداء جغرافيايي محصول گمراه مي‌كند يا فريب مي‌دهد قابل ثبت نمي باشد.

3- ثبت برند با علائمي كه خلاف نظم عمومي و اخلاق حسنه باشند

براي ثبت برند علامت ها و تصاويري كه استفاده مي شود نبايد خلاف موازين و هنجارهاي اخلاق حسنه و مذهبي باشند و يا پرچم و نشانه هايي از سلطنت و كشورهاي ديگر داشته باشد.همچنين طبق قانون 32 ثبت برند با وجود شرايط زير هم ثبت برند ممكن نمي باشد :
1 ـ نتواند كالاها و خدمات ارائه شده را از كالاها و خدمات ديگر متمايز سازد.
2 ـ خلاف شرع يا نظم عمومي يا اخلاق باشد.
3 ـ ايجاد گمراهي در مراكز تجاري و مبدا جغرافيايي.
4-علامت اختصاري پرچم و علامت نظامي و يا حروف و نشان رسمي يك كشور در برند باشد.
5-عين يا شبيه علامت قبلا ثبت شده باشد و يا برند معروفي باشد.
6-تاريخ تقاضاي ثبت برند با تقاضاي برند عين خودش هم زمان شود.

مدارك ثبت برند :

ثبت برند براي اشخاص حقيقي

اين نوع ثبت براي خود شخص مي باشد و بايد مدارك زير را ارائه دهند :
جوازثبت برند يا پروانه كسب
كپي شناسنامه و كارت ملي
تصوير علامت به ابعاد 6در6 به تعداد 12عدد
دربرگه اي جدا توضيحي درياره آن طرح و اثبات وجود آن در فرهنگ لغات
اگر برند انتخاب شده لاتين باشد نياز به كارت بازرگاني دارد

ثبت برند براي اشخاص حقوقي:

جواز كسب
مدارك شركت و روزنامه آگهي تاسيس آن
كپي شناسنامه و كارت ملي شخصي كه در شركت داراي حق امضا باشد
تصوير علامت به ابعاد 6در6 به تعداد 12عدد
دربرگه اي جدا توضيحي درباره آن طرح و اثبات وجود آن در فرهنگ لغات
اگر برند انتخاب شده لاتين باشد نياز به كارت بازرگاني دارد

حمايت ثبت برند به چه صورت است ؟

زماني كه يك علامت تجاري به ثبت مي رسد و صاحب آن علامت متوجه مي شود كه از عين يا مشابه علامتش استفاده مي شود مي تواند اعتراض كند در صورتي كه به مدت 30روز از درخواست آن شخص و ثبت آگهي آن گذشته باشد.صاحب برند اعتراض خود را به صورت كتبي بيان مي كند و تسليم اداره مالكيت صنعتي مي كند اين اعتراض به مدت 10 روز به صورت اخطاريه به شخص دوم ابلاغ مي شود كه اگر شخص دوم از درخواست خود انصراف دهد بايد انصراف خود را به صورت كتبي به اداره مالكيت صنعتي بدهد اما اگر انصراف ندهد صاحب برند بايد به دادگاه حقوقي مراجعه كند و در مدت زمان 60روز اعتراض دادگاه خود را به اداره مالكيت برده تا ثبت علامت تا صدور راي دادگاه متوقف شود كه در آخر هر دو نفر براي ابطال ثبت علامت تجاري به دادگاه مراجعه مي كنند.اما اگر صاحب علامت هيچ اقدامي براي اعتراض به سوء استفاده از علامتش نكند به راحتي ثبت مي شود.
اما با تمام اين تفاسير مي توان اجازه استفاده از برند را به شخص ثالث داد :

مداركي لازم براي ثبت برند شخص حقيقي :

- كپي شناسنامه و كارت ملي شخص مالك جديد
- اصل سند صلح
- اصل گواهي مصدق ثبت علامت

مداركي لازم براي ثبت برند براي شخص حقوقي:

روزنامه رسمي تأسيس
روزنامه رسمي آخرين تغييرات
كپي شناسنامه و كارت ملي اعضاي شركت
اصل سند صلح
اصل گواهي مصدق ثبت علامت
*اگر وكيل جهت انتقال علامت تجاري اقدام كند، بايد سند رسمي انتقال و وكالتنامه رسمي و پروانه مالكيت انحصاري ضميمه اظهارنامه انتقال مالكيت گردد

برند بين المللي چيست؟

ثبت برند بين المللي به دو شكل موافقتنامه هاي Tripsو مادريد انجام مي شود كه هريك داراي قوانين خاص خود مي باشند. با ثبت برند جهاني مي توانيد كالا و خدمات خود را جهاني سازيد البته اين جمله بدين معنا نيست كه برند شما در تمامي كشور هاي جهان به ثبت برسد بلكه اين يك اصطلاح است و شما با ثبت جهاني برند خود از حمايت هاي مربوطه آن برخوردار خواهيد شد.با ثبت جهاني برند در كنار برند ثبت شده مشخصه R مي آيد كه اين نماد هويت جهاني برند مي باشد كه دراري اعتبار 10ساله است و اگر شخص مايل به ادامه مالكيت خود باشد مجددا بايد تمديد كند در غير اين صورت هيچ حق مالكيتي نسبت به آن ديگر ندارد.در سطح بين الملل تمامي ثبت و تغييرات در علامت هاي تجاري به ثبت در روزنامه رسمي نيازي نداشته و بايد گفت كه ثبت بين الملل تمامي قوانين ثبتي كشورهارا شامل مي شود.
توافقنامه trip طبق قوانين تجارت جهاني WTO انجام مي شود.اين توافقنامه را بيش از 150كشور امضا كرده و عضو آن شده اند.ثبت برند در اين توافقنامه علامت تجاري را بدون هيچ واسطه اي در سوئيس به ثبت جهاني مي رساند.يعني براي ثبت برند در اين توافقنامه نيازي به ثبت در كشور مبدا نيست.لازم به ذكر است كه اين توافقنامه را ايران امضا نكرده و عضو آن نمي باشد.
توافقنامه مادريد به اين صورت است كه شرط ثبت برند به صورت بين المللي در مرحله اول ثبت در كشود مبدا مي باشد.براي عضويت در اين سيستم اشخاص بايد يك اظهارنامه بين المللي را به اداره مالكيت صنعتي تسليم كرده و كشورها ي مد نظر خود را از بين 85كشوري كه عضو مادريد هستند انتخاب و فعاليت خود را در در آن كشورها شروع كند تا مورد حمايت هاي لازم هم قرار گيرد.
شخص بايد تقاضانامه بين المللي خود را به يكي از اين 3زبان ترجمه كند : فرانسه،انگليسي و اسپانيولي و بدون پرداخت هيچ هزينه اي از حمايت و خدمات ثبت علائم تجاري خود در كشورهاي اين توافقنامه بهرمند شود.

مدارك موردنياز ثبت بين المللي برند در سيستم مادريد :

نامه درخواست ثبت بين المللي برند با درج اسامي كشورهاي مورد نظر
معرفي نامه برروي سربرگ شركت همراه با امضاء مديران و دارندگان حق امضاء همراه با مهرشركت براي اشخاص حقوقي و درصورت مراجعه وكيل رسمي ارائه وكالتنامه دادگستري مقدور مي باشد
كپي شناسنامه و كارت ملي مديران و دارندگان حق امضاء شركت
روزنامه تاسيس و آخرين تغييرات شركت براي اشخاص حقوقي
ارائه كپي شناسنامه و كارت ملي براي اشخاص حقيقي در صورت مراجعه وكيل رسمي ارائه وكالتنامه دادگستري
اظهارنامه يا اصل گواهي ثبت علامت تجاري درايران جهت رؤيت و كپي آن جهت ضبط در پرونده يا ارائه كپي گواهي ثبت علامت تجاري
تكميل فرم مخصوص لاتين پس ازمشخص شدن كشورهاي موردنظر
برگه محاسبه هزينه ها همراه با مهر و امضاء متقاضي
رسيد مربوط به پرداخت هزينه بررسي اظهارنامه ثبت بين المللي (پس ازدريافت معرفي نامه از اداره جهت مراجعه به بانك ملي - شعبه عباس آباد )

كشورهاي عضو سيستم ثبت بين المللي مادريد :

آنتيگوا و باربادو 19. جمهوري چك 37. ايران 55. ماداگاسكار 73. سان مارينو

آلباني 20. آلمان 38.ايسلند 56. مقدونيه 74. سائوتومه و پرينسپ

ارمنستان 21. دانمارك 39. ايتاليا 57. مغولستان 75. سوريه

بن اير 22. الجزيره 40. ژاپن 58. موزامبيك 76. سوازيلند

اتريش 23. استوني 41. كنيا 59. ناميبيا 77. تاجيكستان

استراليا 24. مصر 42. قرقيزستان 60 . نروژ 78. تركمنستان

آذربايجان 25. اتحاديه اروپا 43. كره جنوبي 61. عمان 79. تركيه
بوسني و هرزه گوين 26. اسپانيا 44. كره شمالي 62. لهستان 80.. اوكراين

بلغارستان 27. فنلاند 45. قزاقستان 63. پرتقال 81. . آمريكا

. بحرين 28. فرانسه 46. ليختن اشتاين 64. روماني 82 . اوزبكستان

. بوتان 29. انگلستان 47. ليبريا 65. صربستان 83.. ويتنام

. بوتسوان 30. گرجستان 48. لسوتو 66. روسيه 84.. زامبيا

. بنلوكس 31. غنا 49. ليتوني 67. سودان 85.. كوراكائو

. بلاروس 32. يونان 50 .لتوني 68 . سوئد 86. سينت مارتين

سوئيس 33. كرواسي 51 . موروكو 69. سنگاپور

. چين 34. مجارستان 52 .موناكو 70. اسلووني

. كوبا 35. ايرلند 53 . مولداوي 71. اسلوواكي

. قبرس 36. --- 54 . مونته نگرو 72. سييرالئون

 

جهت دريافت مشاوره رايگان حتي در محل شركت خودتان با شماره هاي ذيل تماس حاصل فرماييد:

شماره دفتر مركزي: 02122883230

شماره دفتر شعبه ونك: 9-02188205497



ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۳:۱۶ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |

ايده هاي مختلف داريد!!!
آيا تا­كنون به فكر تجاري سازي ايده هاي خود بوده ايد؟
آيا به فكر كسب درآمد از ايده هاي خلاقانه خود بوده ايد؟
آيا طرح جديدي براي محصولات موجود در بازار داريد؟
آيا مي دانستيد اگر طرح جديدي براي محصولات توليدي خود ايجاد كرده ايد يا بسته بندي منحصر به فردي ابداع كرده ايد قبل از افشا بايد آنرا ثبت نمائيد؟
هر تغيير در شكل ظاهر يا نوع بسته بندي كه باعث زيبا شدن محصول توليدي و جذابيت محصولات شما  براي مصرف كننده شود بهتر است قبل از افشا ثبت شود تا جلو سوء استفاده رقباي خارجي و داخلي در بازارهاي هدف گرفته شود، با ثبت طرح صنعتي شما مي توانيد از واردات يك محصول كه تقليدي از طرح توليدي ثبت شده شما است جلوگيري كنيد.

طرح و ايده خود را انحصاري كنيد

در بازاري كه رقابت و نوآوري و كالاهاي جديد حرف اول را در كسب سهم بيشتر بازار مي زند، حفظ مالكيت ايده هاي جديد بسيار مهم است وقتي محصولي را توليد كرده ايد كه داراي نوآوري مي باشد و با كالاهاي موجود در بازار تفاوت و برتري محسوسي دارد مي توانيد از دولت درخواست حمايت و ثبت كنيد.با ثبت طرح صنعتي انحصار آن در اختيارتان قرار مي گيرد و هيچ كدام از رقبايتان مجاز به كپي برداري و توليد محصول شما نخواهند بود البته به شرطي كه اصول ثبتي در آن رعايت شده باشد كه موسسه حقوقي پارسه با كادري مجرب شما را در اين امر ياري ميدهد. در اين نوع ثبت مي توانيد شكل ظاهري محصول و كالاي طراحي شده و جديد خود را تحت انحصار خود قرار دهيد كه اين امر باعث رغبت بيشتر مشتريان، افزايش سهم بازار و موفقيت بيشتر مي شود.

طرح صنعتي چيست

مطابق ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح هاي صنعتي علائم تجاري مصوب 1386 "هرگونه تركيب خطوط يا رنگها و هرگونه شكل سه بعدي يا خطوط، رنگها و يا بدون آن به گونه اي كه تركيب يا شكل يك فرآورده صنعتي يا محصول از صنايع دستي را تغيير دهد طرح صنعتي است". در ضمن طرح صنعتي تنها دسترسي به يك نتيجه فني بدون تغييرشكل ظاهري مشمول حمايت از اين قانون نمي شود.
طرح صنعتي ارزش يك محصول را افزايش مي هد. طرح صنعتي باعث مي شود يك محصول براي مشتريان جذاب باشد و ممكن است حتي علت منحصر به فرد فروش محصولات گردد. بنابراين كسب حمايت از طرح هاي صنعتي جزء راهبردهاي اصلي كسب و كار براي هر طراح يا توليد كننده باشد.

طرح هايي قابل ثبت است كه طبق قانون و مقررات مربوط تقاضا شود و شريط قانون را هم داشته باشد :
طرح بايد "جديد" باشد يك طرح در صورتي جديد محسوب خواهد شد كه عين آن قبل از تاريخ تسليم يا تقاضاي ثبت در دسترس عموم نباشد.
طرح بايد "اصيل"  باشد. يك طرح در صورتي اصيل محسوب مي شود كه بطور مستقل توسط طراح پديده آمده باشد و كپي يا تقليدي از طرح هاي موجود نباشد.

مدارك مورد نياز

ثبت طرح صنعتي مستلزم تسليم اظهارنامه به مرجع ثبت است بنابراين متقاضيان ثبت طرح صنعتي ابتدا بايستي فرم مخصوص مربوطه را تكميل و ارسال نمايند.
اظهارنامه طرح صنعتي بايد حاوي نكات زير باشد:
1- اسم، نشاني، كدپستي، شماره ملي، تابعيت و سمت متقاضي يا نماينده قانوني وي و در صورتي كه متقاضي شخص حقوقي است، ذكر نام، نوع فعاليت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعيت، مركز اصلي و عنداللزوم هر شناسه ديگر الزامي است؛
2- اسم، اقامتگاه و كد پستي شخص يا اشخاصي كه صلاحيت دريافت ابلاغ‌ها  در ايران را دارند، در صورتي كه متقاضي مقيم ايران نباشد؛
3- اسم و اقامتگاه طراح در صورتي كه متقاضي همان طراح نباشد؛
4- ذكر كالا و طبقه‌اي كه متقاضي درخواست ثبت طرح براي آن را دارد؛
5- تاريخ، محل و شماره اظهارنامه يا گواهي‌نامه طرح صنعتي در خارج، در صورت درخواست حق‌تقدم؛ مدارك مربوط به حق تقدم كه بايد همزمان با تسليم اظهارنامه يا حداكثر ظرف 15 روز از آن تاريخ تسليم شود.
6- اگر طرح صنعتي دو بعدي باشد، پنج نمونه از شكل يا تصوير گرافيكي يا پنج نمونه از طرح ترسيم شده به عنوان نمونه؛
7- اگر طرح صنعتي سه بعدي باشد، پنج نمونه از شكل يا تصوير گرافيكي يا پنج نمونه از طرح ترسيم شده از تمامي جوانب و نماي پرسپكتيو
شرايط و مشخصات فني تصاوير ارسالي
1- سايز تصاوير حداكثر A4 باشد
2- حتماً بصورت عمودي اسكن شود.
3- در تصوير ارسالي حتماً طرح بايد در يك زمينه ساده، به نحوي كه قابل رويت باشد قرار گيرد.
4- تصوير كالا لزوماً بصورت رنگي باشد و حداكثر حجم آن 500KB باشد.
5- تصوير مدارك ترجيحاً بصورت سياه و سفيد اسكن شده و حداكثر حجم آن 250KB باشد. (ترجيحاًپشت و روي كارت ملي و كپي صفحه اول شناسنامه در يك تصوير باشد.)
6- پسوند فايلهاي ارسالي jpg باشد.

قوانين حمايتي مربوط به طرح صنعتي

مدت اعتبار حمايت از طرح صنعتي پنج سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود. اين مدت را مي‌توان براي دو دوره پنجساله متوالي ديگر پس از پرداخت هزينه مربوط تمديد نمود، بطور كلي حداكثر 15 سال حمايت مي گردد. پس از انقضاء هر دوره كه از پايان دوره شروع مي‌شود، يك مهلت شش ماهه براي پرداخت هزينه تمديد ايجاد و همچنين جريمه تأخير در نظر گرفته خواهد شد.

مزاياي طرح صنعتي

1- مالك از حق استفاده انحصاري و جلوگيري از نسخه برداري غير مجاز يا تقليد توسط اشخاص ثالث برخوردار مي شود. اين امر از نظر تجاري كاري مهم است چون توانائي رقابت كسب و كار را بهبود مي بخشد و اغلب با خلق يك يا چند طرح جديد باعث افزايش درآمد مي­گردد.
2- ثبت طرح هاي صنعتي فعاليت صادقانه تجاري و رقابت عادلانه را تشويق مي كند ضمن اينكه به نوبه خود توليد طيف وسيعي از محصولات كه از نظر زيبائي شناختي جذاب هستند را ارتقاء خواهد داد.
3- ثبت يك طرح ارزشمند باعث بازگشت مطلوب سرمايه گذاري شده چرا كه مالك طرح باتوجه به اينكه اطمينان از انحصاري بودن محصول خود دارد در ارتقاع كيفيت آن دقت نموده و اين امر موجب شناخت محصول و اطمينان بازار و مشتريان شده و در نتيجه درآمد بيشتري را بوجود مي آورد.
4- طرح هاي صنعتي دارائي تجاري هستند كه مي توانند ارزش و پرستيژ يك شركت و محصولات آنرا افزايش دهد، هرچه موفقيت و عرضه يك طرح بيشتر باشد ارزش آن براي شركت بيشتر خواهد بود.
5- مالك طرح صنعتي ثبت شده مي تواند با واگذاري اجازه بهره برداري از يك طرح به ديگر براي مدت مشخص از امتيازات لازم بهره مند گردد. به عبارتي ديگر طراح با نگاه تجاري مي تواند به طور مستقيم يا غير مستقيم به بازار توليد و تنوع محصولات كمك كند.
6- ثبت يك طرح صنعتي به شركت ها اين فرصت را مي دهد كه ميزان موفقيت محصولاتشان را در بازار ارزيابي نموده و با اطمينان از بازگشت سرمايه و انحصاري بودن آن نسبت به توليد و عرضه آن اقدام نمايند.

شايد يك طراح در طراحي طرح موردنظر به جنبه هاي مختلف مانند باب ميل بازار ، انبار داري  ، تعمير و نگهداري ، حمل و نقل ، توليد سريع و كم هزينه  ... را در نظر داشته باشد اما آنچه را اين قانون  به تعبيري ديگر حقوق طرح صنعتي حمايت مي كند فقط  شكل و ظاهر آن  محصول آنهم از جنبه زيبايي شناسي  را شامل مي گردد در ساير خصوصيات ،بخصوص ويژگي فني يا عملكردي آن تحت حمايت اين قانون نمي باشد.
طرح صنعتي ارزش يك محصول را افزايش مي هد. طرح صنعتي باعث مي شود يك محصول براي مشتريان جذاب باشد و ممكن است حتي علت منحصر به فرد فروش محصولات گردد. بنابراين كسب حمايت از طرح هاي صنعتي جزء راهبردهاي اصلي كسب و كار براي هر طراح يا توليد كننده باشد.
با حمايت از يك طرح صنعتي از طريق ثبت آن در اداره مالكيت صنعتي مالك از حق استفاده انحصاري و جلوگيري از نسخه برداري غير مجاز يا تقليد توسط اشخاص ثالث برخوردار مي شود. اين امر از نظر تجاري كاري مهم است چون توانائي رقابت كسب و كار را بهبود مي بخشد و اغلب با خلق يك يا چند طرح جديد باعث افزايش درآمد  مي گردد . از طرفي ارزش و اعتبار برند در طراحي هاي آن بنگاه اقتصادي بستگي دارد .
در بسياري از كشورها از جمله ايران طبق ماده 52 قانون  ، طرح صنعتي بايد ثبت شود تا تحت حمايت قوانين مربوط به طرح صنعتي قرار گيرد. طبق ماده 28 قانون ثبت اختراعات، طرح هاي صنعتي و علائم تجاري بهره برداري از هر طرح صنعتي ثبت شده توسط اشخاص غير مشروط به موافقت مالك است كه شامل ساخت ، فروش و وارد كردن اقلام حاوي طرح صنعتي ثبت شده مي باشد. مالك مي تواند عليه هر شخصي كه بدون موافقت او حقوق وي ناشي از ثبت را نقض كند در دادگاه اقامه دعوي نمايد.
يكي از جنبه حقوق مالكيت صنعتي ، حقوق ثبت طرح هاي صنعتي مي باشد كه به شكل و ظاهر، تركيب خطوط و رنگ ها از نظر جذابيت كالا (محصول) توجه دارد.



ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۶:۰۷ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |

گواهينامه تاييد صلاحيت ايمني پيمانكاران چيست؟
 
گواهينامه تاييد صلاحيت ايمني پيمانكاران گواه و تأييدي بررعايت اصول ايمني درمحيطهاي پيمانكاري هست . گواهينامه تأييد صلاحيت ايمني تنها جهت شركتهاي پيمانكاري مورد نياز است اما گواهينامه HSE راهرشركتي باهرنوع زمينه فعاليتي ميتواند داشته باشد . مرجع صدور گواهينامه تائيد صلاحيت ايمني پيمانكاران ، وزارت كار و امور اجتماعي ميباشد. بدين ترتيب نظربه تمهيدات و قوانين جديد وضع شده ، كارفرمايان بايست در مناقصات خود پيمانكاراني رامدنظر قرار دهند ياانتخاب كنندكه صلاحيت ايمني آنان توسط وزارت كار و امور اجتماعي ازطريق گواهينامه تاييدصلاحيت ايمني پيمانكار محرز شده باشد .

مدارك مربوط به اشخاص حقيقي

مدارك هويتي از قبيل صفحه اول شناسنامه (كپي برابر اصل)
كارت ملي (كپي برابر اصل)
كپي پيمان هاي در حال اجرا
آخرين ليست بيمه كاركنان (مربوط به پيمان هاي در حال اجرا)
كپي سند ملكي يا قولنامه و يا اجاره نامه دفتر مركزي
صلاحيت پيمانكاري از مراجع ذي صلاح(كپي برابر اصل)

مدارك مربوط به اشخاص حقوقي

صفحه اول شناسنامه مدير عامل واعضاي هيئت مديره (كپي برابر اصل)
كارت ملي مدير عامل و اعضاء هئيت مديره (كپي برابر اصل)
كپي سند ملكي يا قولنامه و يا اجاره نامه دفتر مركزي
روزنامه هاي آگهي تاسيس، آخرين تغييرات مربوط به آدرس(منطبق با بند3) و آخرين تغيرات مربوط به اعضا هيئت مديره  (كپي برابر اصل)
گواهي صلاحيت پيمانكاري از مراجع ذي صلاح (كپي برابر اصل)
كپي تمامي پيمان هاي در حال اجرا (تمامي صفحات ممهور به مهر شركت)
آخرين ليست بيمه كاركنان هر پيمان به انضمام ليست بيمه دفتر مركزي



ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۵:۱۹ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |
تغيير آدرس شركت يا موسسه يعني تغيير مكان شركت از هر نقطه اي به نقطه اي ديگر. آدرس هر شركت محلي است كه از نظر قانون به عنوان نشاني اصلي و معتبر جهت هرگونه ارسال ها در نظر گرفته و اعلام مي شود. از اينرو حتما در اسرع وقت مي بايست اين تغيير به مراجع قانوني اعلام گردد.ايجاد شعبه يا شعبات جديد نيز مانند تغيير آدرس داراي همان شرايط و مدارك مي باشد و همان مراحل طي خواهد شد. تغيير آدرس شركتها دلايل گوناگوني مي تواند داشته باشد مثلا تغيير مكان فيزيكي دفتر مركزي يك شركت و يا انتقال به شهر ديگر.
آيا پس از ثبت شركت امكان تغيير آدرس شركت وجود دارد؟
در جواب بايد گفت كه پس از ثبت شركت و در هر زمان مي توان نسبت به تغيير آدرس شركت اقدام نمود ، تغيير آدرس در تمامي شركتها و موسسات غير تجاري توسط سهامداران و يا شركاء طي صورتجلسه مجمع عمومي فوق العاده قابل انجاست.
چه زماني حتما بايد آدرس شركت موثق باشد و شركت مربوطه در آن مستقر باشد؟
به طور قانوني پس از ثبت شركت و از تاريخ ثبت شركت ۲ ماه زمان لازم است تا نسبت به تشكيل پرونده مالياتي و اخذ كد اقتصادي براي شركت اقدام گردد ، اخذ كد اقتصادي داراي شرايط و مدارك خاصي است كه به طور كامل در مطالب مخصوص به آن به آن پرداخته شده است ،اما يكي از مهم ترين مدارك مورد نياز يراي اين كار ارائه سند رسمي و يا اجاره نامه رسمي و كد رهگيري دار از آدرس شركت و به نام شركت مي باشد.
تغيير محل شركت سهامي خاص
معمولا توصيه مي‌شود در اساسنامه شركت آدرس دقيق شركت به عنوان اقامتگاه آن ذكر نشود به ذكر شهر محل اقامت اكتفا شود. چون در صورت ذكر آدرس دقيق شركت با جابه‌جا شدن محل شركت بايد اساسنامه اصلاح شود. به هر حال اگر شركت در طول حيات خود نياز به تغيير محل پيدا كرد مراحل و مدارك مورد نياز جهت تغيير شركت سهامي به شرح زير خواهد بود.
الف-تشكيل جلسه مجمع عمومي فوق‌العاده و تنظيم صورت جلسه به امضاي هيات رئيسه رسيده باشد.
ب-رعايت تشريفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شركت. قابل ذكر است هر گاه اختيار تغيير محل شركت در اساسنامه به هيأت‌مديره شركت تفويض شده باشد، هيات مديره با تنظيم صورت جلسه نسبت به ثبت تغيير محل شركت اقدام مي‌كند. هرگاه تغيير محل شركت از يك شهرستان به شهرستان ديگر باشد، بايد پرونده شركت به شهرستان مربوطه با درخواست هيات مديره با تصويب و تنظيم صورت جلسه ارسال شود.بنابراين تاسيس شركت به تنهايي داراي تشريفات و مراتبي نيست بلكه شركت در طول حيات خود با برخي تغييرات روبه‌رو مي‌شود كه بايد براي انجام آن اقداماتي انجام شود.
تغيير آدرس شركت با مسئوليت محدود
جهت تغيير آدرس يك شركت با مسئوليت محدود در محدوده حوزه اي كه شركت در آن ثبت شده است، لازم است مراحل ذيل طي شود:
1. جهت تغيير آدرس شركت با مسئوليت محدود لازم است مجمع عمومي فوق‌العاده تنظيم شده و صورتجلسه‌‌اي مبني بر اين تغيير تنظيم شده و توسط همه شركاء شركت با ذكر ميزان سهم الشركه هر يك امضا گردد. (در صورتي كه اعضاي شركت بيشتر از ۱۲ نفر باشند مي‌بايست كليه اعضاي هيأت نظار نيز ذيل صورتجلسه تنظيم شده را امضاء كنند).
2. صورتجلسه تنظيمي مي‌بايست ظرف حداكثر يك ماه از تاريخ تشكيل جلسه مجمع به‌وسيله يكي از اعضاي شركت و يا وكيل رسمي شركت به همراه مدارك ذيل به اداره ثبت شركتها ارجاع گردد.
مدارك لازم:
1. كپي شناسنامه و كارت ملي همه اعضاي شركت (در صورتي كه شركت هيأت نظار داشته باشد، كپي مدارك كليه اعضاي هيأت نظارت)
2. كپي آگهي تأسيس و روزنامه رسمي تأسيس شركت
3. كپي روزنامه آخرين تغييرات شركت در صورتيكه شركت تغييراتي داشته باشد.
آيا تغيير آدرس فقط از طريق مجمع قابل انجام است؟
در اكثر شركتهاي سهامي خاص و شركتهاي مسئوليت محدود ،پس از بند ۳ اساسنامه تبصره اي قيد شده كه در آن اختيار تغيير محل شركت را به هيئت مديره نيز مي دهد ،اين تبصره به اين صورت است : هيئت مديره مي تواند به هركجا كه صلاح و مصلحت است آدرس شركت را تغيير دهد و شعباتي براي شركت تاسيس نمايد.
اما به غير از هيئت مديره مجمع عمومي نيز مي تواند محل شركت را تغيير دهد ،منظور از مجمع ، سهامداران و يا شركاء در شركت مي باشند كه با تشكيل صورتجلسه اي با نام مجمع عمومي فوق العاده نسبت به تغيير محل شركت اتخاذ تصميم مي نمايند.
مدارك مورد نياز جهت تغيير آدرس شركت
• كپي آگهي تاسيس
• كپي روزنامه رسمي
• كپي مدارك شناسايي همه ي اعضاء
• در صورت داشتن تغييرات كپي آگهي آخرين تغييرات
فرآيند و مراحل تغيير آدرس شركت
1. تكميل مدارك توسط موكل و تحويل به كارشناس
1. تحويل مدارك به وكلا
1. صدور صورتجلسه و تحويل به موكل جهت امضا
1. تحويل مدارك به اداره ثبت توسط وكلا
1. در صورت نقص در مرحله تاييد نهايي ايراد اعلام شده رفع و با هماهنگي با موكل نقص اصلاح شده درهمان روز تاييد مي گردد. ( ارسال اينترنتي يك نسخه از اطلاعات به كارشناسي )
1. تاييد نهايي و صدور آگهي تغييرات
1. تقريبا دو هفته پس از صدور آگهي صدور در روزنامه رسمي


ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۴:۰۸ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |
زماني كه تشكيل پرونده انجام شد و حوزه مالياتي تعيين گرديد و كد اقتصادي اخذ شد بر طبق قانون جديد دارايي نياز به ثبت نام در سايت TAX.ORG.IR مي باشد كه به اصطلاح به ان كد اقتصادي جديد گفته مي شود.

ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۳:۱۴ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |

هر شركتي و هر زماني كه بخواهد ميتواند نسبت به انتخاب و تعيين هيئت مديره يا مدير عامل جديد اقدام نمايد كه اين موضوع ميتواند با توافق و يا بدون توافق كليه اعضاء باشد. كه در هر صورت تشريفات قانوني بايد رعايت و اجرا گردد
در صورت هرگونه تغيير در هيئت مديره ورود و يا خروج در هيئت مديره شركت بايد از طريق اداره ثبت آگهي رسمي دريافت شود و در روزنامه رسمي كشور درج شود .

براي توضيحات تخصصي بيشتر اينجا را كليك فرماييد

روش انجام :

1- تماس با موسسه پارسه و دريافت مشاوره رايگان
2- تنظيم صورتجلسه توسط واحد اجرايي موسسه پارسه
3- مهر و امضا شركاء و اعضا هيئت مديره
4- ارائه به موسسه پارسه جهت اقدام و انجام تصميم فوق
5- بعد از گذشت 10 روز مراجعه به موسسه پارسه و دريافت آگهي تصميمات گرفته شده درج شده در روزنامه رسمي و يا تماس با موسسه و ارسال توسط تحصيلدار موسسه

كارفرماي محترم جهت دريافت مشاوره رايگان حتي در محل شركت خودتان با شماره هاي ذيل تماس حاصل فرماييد

دفتر مركزي ( سيدخندان ) : 22883230 - 021

شعبه ونك : 99-88205497 - 021



ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۲:۳۳ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |

كارت بازرگاني، مجوزي است كه به دارنده آن اعم از شخص حقيقي يا حقوقي بموجب ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ۴/۷/۱۳۷۲ مجلس شوراي اسلامي اجازه داده مي‌شود به امر تجارت خارجي بپردازد. 
بر اساس مقرراتي كه در حال حاضر در دست اجراست اعتبار كارت بازرگاني از تاريخ صدور يك سال تا پنج سال به اختيار متقاضي مي‌باشد، تمديد اعتبار كارت بازرگاني با ارايه مدارك لازم براي مدت مذكور انجام مي‌گيرد و در دفعات بعد نيز به همين ترتيب ادامه مي‌يابد

براي توضيحات تخصصي بيشتر اينجا را كليك فرماييد

روش انجام :

1- تماس با موسسه پارسه و دريافت مشاوره رايگان
2- عقد قرارداد با موسسه و دريافت تضامين لازم
3- تكميل فرم اطلاعاتي توسط وكلاي موسسه حقوقي پارسه
4- امضاي مدارك در خواستي توسط كارفرما
5- ارايه مدارك درخواست شده به موسسه حقوقي پارسه
6- پيگيري پرونده كارفرما تا حصول نتيجه كامل
7- هماهنگي موسسه با كار فرما و مراجعه شخص متقاضي به اتاق بازرگاني و دريافت كارت بازرگاني شخصي

كارفرماي محترم جهت دريافت مشاوره رايگان حتي در محل شركت خودتان با شماره هاي ذيل تماس حاصل فرماييد

دفتر مركزي ( سيدخندان ) : 22883230 - 021

شعبه ونك : 99-88205497 - 021



ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۶:۴۷ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |

كد اقتصادي به استناد مفاد ماده 169 مكرر قانون مالياتهاي مستقيم اصلاحي مصوب سال 1380 كليه اشخاص حقيقي و حقوقي موظف به دريافت كد اقتصادي هستند لذا كليه توليد كنندگان و تجار جهت مراودات تجاري خود مي بايست داراي كد اقتصادي باشند. لزوم اخذ كد اقتصادي جهت اخذ كارت بازرگاني، افتتاح حساب بانكي، حضور در مناقصات و مزايدات دولتي و خصوصي و انعقاد قراردادهاي دولتي و صدور فاكتور ايجاد خواهد شد. ثبت شركت پارسه با داشتن متخصصين و مشاورين حقوقي, قبلا از هر گونه اقدام براي اخذ كد اقتصادي به متقاضيان عزيز مشاوره لازم را ارائه مينمايد.

 

ثبت شركت پارسه

تلفن: 02122883230



ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۳۰:۰۵ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |


پس از مدتي كه شركت فعاليت خود را آغاز مي كند، با تصميماتي كه در جلسات هيات مديره اتخاذ مي شود، ممكن است تغييراتي در شركت صورت بگيرد. اين تغييرات مي تواند شامل افزايش و يا تغيير موضوع شركت باشد كه هر كدام شرايط خاص خود را دارد.

 افزايش و يا تغيير موضوع يك شركت
پس از مدتي كه شركت فعاليت خود را آغاز مي كند، با تصميماتي كه در جلسات هيات مديره اتخاذ مي شود، ممكن است تغييراتي در شركت صورت بگيرد. اين تغييرات مي تواند شامل افزايش و يا تغيير موضوع شركت باشد. موضوع شركت به دلايل زيادي تغيير مي كند. ممكن است شركت يك هدف را براي خود مشخص كرده باشد. اما به مرور زمان شركا متوجه شوند كه فعاليت هاي شركت با هدف و موضوع همخواني ندارد.
نحوه افزايش و يا تغيير كامل موضوع شركت

 

 

  • در برخي مواقع براي تغيير موضوع شركت ابتدا بايد مجوز تغيير دريافت شود. در صورتي كه شركت به مجوز نياز داشته باشد، بايد به مرجع ذيصلاح مراجعه و مجوز لازم را اخذ نمود.

 

  • قبل از اينكه درخواست افزايش يا تغيير موضوع به اداره ثبت شركت ها ارسال شود، ابتدا بايد درخواست تغيير موضوع در جلسه هيات مديره بررسي شود و پس اينكه صورتجلسه تنظيم شد، حداكثر تا سه روز بعد به اداره ثبت شركت ارسال شود. 
  • موضوع جديدي كه براي شركت انتخاب مي شود، بايد با عرف جامعه، شئونات اسلامي و مقررات كشوري مطابقت داشته باشد. در غير اينصورت نمي تواند ثبت شود. 
  • تمامي موضوعاتي كه براي شركت ها انتخاب مي شود، قابليت افزايش و تغيير دارند. اما به همراه موضوع جديد بايد مجوز آن نيز براي اداره ثبت شركت هاي ارسال شود.
  • حداكثر زماني كه براي درخواست تغيير و يا افزايش موضوع شركت تا آگهي تغييرات داده شده است، 3 هفته مي باشد.
  • در صورتي كه تغيير يا افزايش موضوع براي شركت هاي سهامي و يا شركت با مسئوليت محدود باشد، ابتدا بايد درخواست مشاوره از كارشناسان مربوطه انجام و سپس راهكار مناسب براي تصميم گيري اتخاذ شود. 
  • زماني افزايش يا تغيير موضوع مربوط به شركت هاي سهامي خاص انجام مي شود كه تمامي شركا و سهامداران با قيد ميزان سهم خود در جلسه مجمع عمومي فوق العاده شركت و صورت جلسه را امضا نمايند.
  • پس از اينكه صورتجلسه در مجمع عمومي فوق العاده به امضا رسيد، بايد يكي از شركا به نمايندگي از سايرين، تغييرات صورت گرفته را به اداره ثبت شركت ها اعلام كند.

 

 

مدارك لازم براي افزايش تا تغيير موضوع شركت
براي ثبت افزايش يا تغيير موضوع شركت بايد مدارك زير به اداره ثبت شركت ها تحويل داده شود:

 

 

  • صورتجلسه هيات مديران كه در آن تغيير موضوع به تاييد رسيده است.
  • ارائه آگهي تاسيس شركت در روزنامه رسمي ضرورت دارد.
  • در صورتي كه پيش‏تر در شركت تغييراتي صورت گرفته است، كپي روزنامه رسمي آخرين تغييرات الزامي مي باشد.
  • ليست نام سهامداران و ساير اعضاي شركت بايد ذكر شود.

 

 

زماني كه اين مدارك به اداره ثبت شركت ها تحويل داده شد، كارشناس مربوطه موظف است تا آنها را بررسي كند. اگر در مدارك هيچ نقص و ايرادي نباشد، تغييرات تاييد مي شود و سپس متقاضي بايد آگهي تغييرات را در روزنامه رسمي كشور براي اطلاع عموم منتشر كند.
نكات لازم براي تغيير موضوع شركت
براي افزايش و تغيير موضوع شركت بايد به شرايط زير توجه داشت:

 

 

  • در زمان تغيير نام شركت بايد ميان موضوع شركت هاي تجاري و غير تجاري تمايز قائل شد. تغيير موضوع نبايد يك شركت تجاري را به شركت غيرتجاري تبديل كند و بالعكس.
  • اگر تغيير موضوع به مجوز نياز دارد، بايد شماره مجوز به اداره ثبت شركت ارائه شود.
  • براي شركت هاي تعاوني، بايد تك موضوع انتخاب شود.
  • براي شركت هاي چندمنظوره، مي توان موضوعات متنوع را در كنار يكديگر قرار داد.
  • تدوين موضوعات تجاري كه يكي از موارد لاينفك شركت ها محسوب مي شود، در تغيير يا افزايش موضوع شركت اهميت دارد.

 




ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۲۹:۰۱ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |


شركت سهامي عام

شركت سهامي‌عام، شركتي است بازرگاني (هرچند كه موضوع عمليات آن، امور بازرگاني نباشد) كه سرمايه‌‌ي آن به سهام، تقسيم‌شده كه بخشي از اين سرمايه از طريق فروش سهام به مردم تأمين‌ مي‌شود.


شركت سهامي خاص

شركت سهامي خاص شركتي است بازرگاني (ولو اينكه موضوع عمليات آن،‌ امور بازرگاني نباشد) كه تمام سرمايه‌ي آن منحصراً توسط مؤسسين،تأمين‌گرديده و سرمايه‌ي آن به سهام، تقسيم شده و مسئوليت صاحبان سهام، ‌محدود به مبلغ اسمي سهام آنهاست. تعداد سهام‌داران نبايد از سه نفر كمتر باشد و عنوان «‌شركت سهامي خاص»‌ بايد قبل از نام شركت يا بعد از آن بدون فاصله با نام شركت، به طور روشن و خوانا قيد شود.


شركت با مسئوليت محدود

شركت با مسئوليت محدود، شركتي است كه بين دو يا چند نفر براي امور تجاري تشكيل شده و هر يك از شركا بدون اينكه سرمايه به سهام يا قطعات سهام تقسيم شده باشد؛ فقط به ميزان سرمايه‌ي خود مسئول قروض و تعهدات شركت است.در نام شركت بايد عبارت ‹‹‌با مسئوليت محدود›› ‌قيد شود.


شركت تضامني

شركت تضامني،شركتي است كه تحت نام مخصوص براي امور تجاري بين دو يا چند نفر با مسئوليت تضامني تشكيل مي‌شود.اگر دارايي شركت براي تأديه‌ي تمام قروض كافي نباشد؛ هر يك ازشركا مسئول پرداخت تمام قروض شركت است. هر قراري كه بين شركا برخلاف اين، ترتيب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث، كان لم يكن خواهد بود. در نام شركت تضامني بايد عبارت «شركت تضامني» ‌و لااقل اسم يك نفر از شركا ذكر شود.


شركت مختلط غيرسهامي

شركت مختلط غيرسهامي، شركتي است كه براي امور تجاري تحت نام مخصوصي بين يك يا چند نفر شريك ضامن و يك يا چند نفر شريك با مسئوليت محدود، بدون انتشار سهام، تشكيل مي‌شود. شريك ضامن، مسئول كليه‌ي قروضي است كه ممكن است علاوه بر دارايي شركت پيدا شود. شريك با مسئوليت محدود، كسي است كه مسئوليت او فقط به ميزان سرمايه‌اي است كه درشركت گذارده و يا بايستي بگذارد.


تعريف شركت مختلط سهامي

شركت مختلط سهامي، شركتي است كه تحت نام مخصوص بين يك عده شركاي سهامي و يك يا چند نفر شريك ضامن تشكيل مي‌شود.شركاي سهامي كساني هستند كه سرمايه‌ي آنها به صورت سهام يا قطعات سهام متساوي القيمه درآمده و مسئوليت آنها تا ميزان همان سرمايه‌اي است كه در شركت دارند. شريك ضامن كسي است كه سرمايه‌ي او به صورت سهام درنيامده و مسئول كليه‌ي قروضي است كه ممكن است علاوه بر دارايي شركت پيداشود .در صورت تعدد شريك ضامن، مسئوليت آنها در مقابل طلبكاران و روابط آنها با يكديگر، تابع مقررات شركت تضامني خواهد بود. در نام شركت بايد عبارت «شركت مختلط»‌ ‌و لااقل اسم يكي از شركاي ضامن قيد شود.


شركت نسبي

شركت نسبي شركتي است كه براي امور تجاري، تحت نام مخصوص بين دو يا چند نفر تشكيل مي‌شود و مسئوليت هريك از شركا به نسبت سرمايه‌اي است كه در شركت گذاشته است. در اسم شركت نسبي عبارت «شركت نسبي» و لااقل اسم يكي از شركا بايد ذكر شود؛ در صورتي كه اسم شركت مشتمل بر اسامي تمام شركا نباشد؛ بعد از اسم شريك يا شركايي كه ذكر شده عبارتي از قبيل «و شركا» و «‌و برادران» ضروري است.


شركت تعاوني

به موجب ماده‌ي17 قانون تجارت جمهوري اسلامي ايران، «شركت تعاوني، شركتي است كه تمام يا حداقل 51% سرمايه‌ي آنبه وسيله‌ي اعضا در اختيار شركت تعاوني قرارگيرد و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شركت‌هاي دولتي و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانك‌ها،‌ شهرداري‌ها، شوراهاي اسلامي كشوري، بنياد مستضعفان و ساير نهادهاي عمومي مي‌توانند جهت اجراي بند 2 اصل 43 از راه وام بدون بهره يا هر راه مشروع ديگر از قبيل مشاركت، مضاربه، مزارعه، ‌مساقات، اجاره، اجاره به شرط تمليك، بيع شرط، فروش اقساطي و صلح، اقدام به كمك در تأمين يا افزايش سرمايه‌ي شركت‌هاي تعاوني نمايند؛ بدون آن كه عضو باشند.

تبصره: در مواردي كه دستگاه‌هاي دولتي در تأسيس تعاوني، شريك مي شوند؛ ظرف مدتي كه با موافقت طرفين درضمن عقد شركت، تعيين خواهد شد؛ سهم سرمايه‌گذاري دولت به تدريج بازپرداخت و صددرصد سرمايه به تعاوني تعلق خواهدگرفت. مطابق ماده‌ي 26 همان قانون: «تعاوني‌هاي توليدي، شامل تعاوني‌هايي است كه در امور مربوط به كشاورزي، دام داري، ‌دام پروري، پرورش و صيد ماهي، شيلات، صنعت، معدن، ‌عمران شهري و روستايي و نظاير اينها فعاليت مي‌نمايند» و به موجب ماده‌ي 27: «‌تعاوني‌هاي توزيع، عبارتند از تعاوني‌هايي كه نياز مشاغل توليدي و يا مصرف كنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومي و به منظور كاهش هزينه‌ها و قيمت‌ها تأمين مي‌نمايند».

تبصره‌ي ماده‌ي 28: ‌«‌تعاوني‌هاي موضوع اين قانون با رعايت قوانين و مقررات مي‌توانند به امر صادرات و واردات در موضوع خود بپردازند».

لازم به تذكر است كه به موجب مقررات وزارت تعاون، سرمايه‌ي تأمين يا تعهدشده از طرف اعضا در مرحله‌ي تأسيس شركت، نبايد كمتر از 51 درصد كل سرمايه‌ي شركت باشد و هر تعاوني وقتي ثبت و تشكيل مي‌گردد كه حداقل يك سوم سرمايه‌ي آن تأديه و در صورتي كه به صورت نقدي و جنسي باشد؛ تقديم و تسليم شده باشد. اعضاي تعاوني نيز مكلفند مبلغ پرداخت نشده‌ي سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه تأديه نمايند.



 موسسه بين المللي پارسه



ادامه مطلب
نوشته شده توسط ثبت پارسه | ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۲۵:۵۰ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |

بزرگ ترین مرجع قالب وبلاگ طراحی سایت سیستم مدیریت آگهی